aveollila1 Aika on totuuden puolella

Konkretiaa ja hurskaita toiveita peruskoulusta

 Hesari tarjoaa tänä aamuna kaksi eri näkökulmaa peruskoulusta. Molemmat löytyvät pääkirjoitus-aukeamalta. Toimituspäällikkö Laura Malmivaara kirjoittaa kokemuksistaan lastensa koulunkäyntiin liittyen otsikolla ”Lapsuuden nopea loppu”. Hänellähän on erilainen tausta kuin tyypillisellä suomalaisella äidillä, koska hän on ollut toisenlaisessa koulukulttuurissa USA:ssa. Sen vuoksi hän voi avata joitakin sokeita kohtia suomalaisessa koulumaailmassa.

Vieraskynäpalstalla kirjoittavat Opetusalan ammattijärjestön OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkanen ja Eduction International-järjestön pääsihteeri David Edwards otsikolla ”Menestys edellyttää panostusta koulutukseen”. Jo otsikko oikeastaan paljastaa, mitä tuleman pitää. Koko juttu on yhtä ympäripyöreää itsestään selvyyksien toistamista ilman mitään todellisten ongelmien tunnistamista ja niiden korjaamisehdotuksia tyyliin ”Syrjäytymistä ei pidä hyväksyä”. Minusta juttu on kuin tyypillinen suomalainen jalkopallotaktiikka: toivotaan-toivotaan syöttö ja mies perään.

Nyt päävalmentaja Kanerva on osoittanut eri otteita ja niitä totisesti kaivattaisiin suomalaiseen peruskoulukeskusteluun. Ongelmien, tunnistamista,  tunnustamista ja niihin konkreettisia parannusehdotuksia. Suomi on klubi ja siihen mahtuu vain yksi totuus kerrallaan ja voi sitä joka uskaltaa kyseenalaistaa. Meillä on muka maailman paras peruskoulu. Ei se ole edes toiseksi paras ja siellä voivat huonosti sekä oppilaat että varsinkin opettajat.

Malmivaara tuo esiin yhden konkreettisen asian, jota ei välttämättä huomaa, jos ei ole ollut toisenlaisessa kulttuurissa. Monessa maassa nimenomaan peruskoulun päivät ovat samanmittaiset kuin normaalit työpäivät eli alkavat klo 8 ja loppuvat klo 16. Malmivaara ihmettelee, että ”mitä lapsille tehdään niinä 3-6 tuntina ennen kuin vanhemmat tulevat töistä”.

Malmivaara on tullut tulokseen, että lapset roikkuvat koneella (eli internetissä) tai kännykässä suuren osan iltapäivää. Joku hänen tutuistaan oli todennut ”iltojen harrastusrumban johtuvan siitä, että se on ainoa tapa irrottaa lapset netistä”.

Minusta kyseessä on merkittävä ongelma, jota ei tunnisteta. Mutta se on myös merkittävä mahdollisuus. Jos peruskoulu noudattaisi päivärytmiä 8-16 saataisiin seuraavia etuja:

  • Tarve iltapäiväkerhoihin poistuisi.
  • Lasten kännykkäriippuvuus pienenisi.
  • Lasten roikkuminen netissä pienenisi.
  • Kouluissa olisi enemmän tilaa taideaineille ja liikunnalle.
  • Yläkouluun voitaisiin ottaa uusia aineita, jotka kiinnostavat myös poikia.
  • Kouluissa tehtäisiin läksyt valmiiksi opettajien antaessa tarvittaessa apua.
  • Peruskoulun pituus voitaisiin lyhentää 9 vuodesta 8 vuoteen.
  • Opiskelijoiden valmistuminen ammattiin lyhenisi vuodella.

Suomalaisen peruskoulun usein kaoottiseen luokkaopetukseen tulisi ottaa periaate, että kännyköitä ei sallita tunneilla.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän AnteroSmki kuva
Antero Säämäki

Jos kaikki koulupäivät olisivat samanmittaisia, moni asia helpottuisi.
Yksi amerikkalainen kertoi koulupäivien olevan oppilaille ja opettajille joka päivä klo 8-15.
Omana aikana pitkämatkalaiset joutuivat usein odottamaan linja-autoa koulupäivien lyhyyden vuoksi.
Monet vanhemmat tekevät lyhyempää työpäivää, jotta lasten ei tarvitse olla pitkää iltapäivää yksin kotona.

Koulupäivien pidentämisen toteuttaminen olisi vaikeaa.
Muutos ei varmasti sovi opettajille, ellei saisi paljon lisää palkkaa.

Kim Pihl

Hyvä kirjoitus, tunnistan kaikki ongelmat siinä, siis niitä joita ei oteta esiin ollenkaan! Olen pitänyt iltapäiväkerhoa ja aamuparkkia joka on tärkeä koska aamusella vanhemmat dumppaavat lapsensa koulun pihaan mennessään itse töihin mutta ainakaan Espoossa, lapset eivät pääse sisään kouluun ennen kuin 1/2 tuntia ennen oman oppituntinsa alkamista eli, tulipalopakkasesta huolimatta!? Koulun pitää olla turvallinen paikka? Ajan myös koululaisia kouluun työkseni - Eräässä espoolaisessa koulussa kävi näin: Oppilaita kymmeniä koulun suljetun pääoven luona - Opettaja tulee, avaa itselleen oven mutta ei päästä oppilaita sisään - huutaa portailta; pääsette kohta sisään,tulen takaisin avaamaan heti kun työaikani alkaa - ulkona -21 C ? Koulupäivä voisi olla juuri se 8 - 16, aamuparkkiin voi tulla vaikka klo 07.00 jo ennen kuin koulu alkaa. Päivän aikana oppituntien välissä voisi olla siellä täällä kerhotoimintaa, ei siis vain koulupäivän päätyttyä!

Käyttäjän AnteroSmki kuva
Antero Säämäki

Vaikka viikon tuntimäärä olisi sama kuin nyt, kaikki koulupäivät saisivat olla samanpituisia. Eli sama alku- ja loppuaika joka päivä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset